آغاز بارش شهابی از اوایل ماه اردیبهشت/نقص فاجعه‌بار «سایبرتراک»



جهان علم و فناوری امروز سه‌شنبه، ۲۸ فروردین با خبرهای جالب و امیدوارکننده‌ای از دنیای فضا، پزشکی، تولیدات صنعتی و بهره‌گیری از فناوری نانو همراه بوده است که از جمله آنها می‌توان به رفتار مستقل نخاع نسبت به مغز، نقص فنی فاجعه‌بار سایبرتراک، آغاز بارش شهابی در ماه اردیبهشت، درمان بیماران ام‌اس و همچنین تشخیص کووید با فناوری نانو، مدیریت هوشمند مصرف آب و گاز با کنتورخوان‌ از راه دور، تولید سیستم فیلتر دوده برای کاهش آلایندگی خودروهای دیزلی، استریل ادویه و گوشت با پلاسمای سرد و درمان افسردگی با یک ایمپلنت به کوچکی یک نخود اشاره کرد.

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، همچنین امروز پای صحبت‌های دو تن از فضانوردان زن ایستگاه فضایی بین‌المللی نشستیم تا تجربه آنها از پیاده‌روی فضایی زنانه و مدیریت برنامه‌های این ایستگاه را بخوانیم.

در ادامه خلاصه‌ای از اخبار امروز را مرور خواهیم کرد و برای مطالعه بیشتر در مورد هر یک از اخبار ذکر شده کافی است بر روی تیتر خبر کلیک کنید.

نخاع می‌تواند مستقل از مغز عمل کند

معمولاً اعتقاد بر این است که یادگیری حرکتی و حافظه در مغز اتفاق می‌افتد، نه در نخاع و دومی صرفا به عنوان یک نقطه اتصال بین مغز و بدن عمل می‌کند. برای مثال قشر حرکتی در مغز دستورات حرکتی را به ماهیچه‌ها می‌فرستد. با این حال، این کاملا درست نیست و یک مطالعه جدید نشان داده است که یادگیری تطبیقی و یادآوری در اندام‌ها در نخاع اتفاق می‌افتد، نه مغز.

با شروع اردیبهشت به تماشای قدیمی‌ترین بارش شهابی بنشینید

بارش شهابی شلیاقی که قدیمی‌ترین بارش شهابی ثبت شده است، بیشترین درخشش خود را از دوم تا سوم اردیبهشت به نمایش می‌گذارد.

تولید سیستم فیلتر دوده برای کاهش آلایندگی خودروهای دیزلی

فناوران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فیلترهای دوده را برای کاهش آلایندگی خودروهای دیزلی به تولید رساندند.

خودرو سایبرتراک یک «تله مرگ» است!

یکی از مالکان سایبرتراک، یک خطای بالقوه کشنده در مورد این خودرو را فاش کرده که باعث می‌شود دریچه کنترل هوا در حین رانندگی گیر کند. این خریدار سایبرتراک را «یک تله مرگ» توصیف کرده است.

عملیات موشکی «وعده صادق» توانمندی متخصصین داخلی را به منصه ظهور گذاشت

سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در خصوص حمایت از عملیات غرورآفرین وعده صادق علیه اسرائیل جنایتکار طی بیانیه‌ای اعلام کرده است: عملیات موشکی «وعده صادق»، توانمندی متخصصین و مهندسین داخلی کشورمان را به منصه ظهور گذاشته و بار دیگر شعار ما می‌توانیم را با صدایی هر چه رساتر به گوش جهانیان رساند.

درمان افسردگی با ایمپلنتی به اندازه یک نخود

دانشمندان یک ایمپلنت مغزی کوچک و بدون نیاز به باتری ابداع کرده‌اند که می‌تواند اختلالات عصبی نظیر افسردگی را درمان کند. این ایمپلنت برخلاف سایر فناوری‌های رابط مغزی به باتری‌های بزرگ و سیم‌های بلند نیاز ندارد و این امر باعث می‌شود که آن را کمتر تهاجمی و بیشتر در دسترس بیماران قرار دهد.

مدیریت هوشمند مصرف آب و گاز با کنتورخوان‌ از راه دور

متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان که در زمینه تولید انواع تجهیزات مصرف آب و گاز فعالیت می‌کنند، موفق شده‌اند کیت‌های قرائت از راه دور مصرف گاز و آب را در داخل کشور بومی‌سازی کنند. یکی از مزایای کیت قرائت از راه دور کنتور گاز دیافراگمی عدم نیاز به تعویض کنتور است و کیت‌های تولید شده روی کنتورهای موجود نصب شده و اطلاعات کنتور را به مرکز کنترل و روی نرم‌افزار اسکادای تولیدی شرکت ارسال می‌کنند.

نانوابزار تشخیص سریع ویروس کرونا ساخته شد

در طی چهار سال گذشته، بسیاری از ما تجربه نمونه‌برداری از بزاق برای انجام آزمایش‌های تشخیص سریع آنتی‌ژن در خانه یا آزمایش‌های دقیق‌تر PCR  را داشته‌ایم. بیماری کرونا موجب شده تا بسیاری از مردم این تست‌ها را تجربه کنند. به تازگی محققان دانشگاه کالیفرنیا به رهبری هولگر اشمیت موفق شدند روشی مبتنی بر میکروسیالی ارائه کنند که ساده‌تر و سریع‌تر این کار را انجام می‌دهد. چنین روشی برای تشخیص کرونا و زیکا قابل استفاده خواهد بود.

درمان بیماران مبتلا به MS با کمک نانومواد ساده‌تر می‌شود

محققان نشان دادند چگونه دستگاه‌های کشت سلولی جدید مبتنی بر اکسید گرافن می‌توانند عملکرد ضدالتهابی سلول‌های سرکوبگر میلوئید (MDSCS) را حفظ کنند. این عملکرد می‌تواند هنگام جدا کردن سلول‌های ضدالتهابی برای درمان افراد مبتلا به بیماری اسکلروز بسیار مهم باشد.

استریل ادویه و گوشت با پلاسمای سرد

محققان کشور دستگاهی مبتنی بر پلاسمای سرد را به تولید رساندند که قادر به استریل مواد گوشتی، خشکبار و پودری است.  در این پروژه ‌سیستم‌هایی برای استریل مواد غذایی همچون خشکبار، برگه میوه‌های خشک، مواد گوشتی و پودری مانند ادویه و آرد طراحی و پیاده‌سازی شده است.

فضانورد ناسا از تجربه پیاده‌روی فضایی کاملا زنانه می‌گوید

«لورال اوهارا» فضانورد ناسا در گفت‌وگو با خبرنگاران، تجربه خود درباره پیاده‌روی فضایی کاملا زنانه و پوشیدن لباس فضایی را اینگونه توصیف کرد: پیاده‌روی فضایی در حال به تن داشتن یک لباس فضایی سنگین می‌تواند یک تجربه دشوار و در عین حال بسیار جالب باشد.

پای صحبت‌های اولین مدیر برنامه زن «ایستگاه فضایی بین‌المللی»

اولین مدیر برنامه زن «ایستگاه فضایی بین‌المللی»، چشم‌اندازهای مثبتی را در آینده آزمایشگاه مداری می‌بیند.  «دانا وایگل» اولین زنی است که مدیریت برنامه «ایستگاه فضایی بین‌المللی» را برعهده دارد. او در مصاحبه با اسپیس، درباره چشم‌انداز آینده ایستگاه فضایی بین‌المللی صحبت کرد.

همکاری دو سازمان برای کاهش خطر فرونشست زمین در شریان‌های حیاتی

نشست مشترک اعضای کمیته مدیریت بحران سازمان نقشه‌برداری کشور با موضوع بررسی نحوه همکاری دو سازمان جهت کاهش خطر فرونشست زمین با حضور نمایندگان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برگزار شد. در این جلسه، معصومه آمیغ‌پی، رئیس کارگروه فرونشست و زمین‌لغزش کمیته مدیریت بحران سازمان نقشه‌برداری کشور گزارش مفصلی از اقدامات صورت گرفته در خصوص پایش مخاطره فرونشست در کشور ارائه کرد.

دانش‌بنیان شدن کشاورزی در گرو باور به نقش محوری روستاها در۱۳ استقبال و توسعه کشور

سرمایه‌گذاری و توسعه عملیات احداث گلخانه برای تولید گل و گیاهان زینتی و محصولات سبزی و صیفی و ایجاد اشتغال مولد یکی از اصلی‌ترین راه‌های برون‌رفت از معضلاتی همچون کم‌آبی یا بی‌آبی، حل بیکاری جوانان به‌ویژه تحصیل‌کرده‌های بخش کشاورزی و رسیدن به امنیت غذایی پایدار و افزایش تولید ناخالص داخلی است. نادرقلی ابراهیمی اولویت‌دارترین و مهم‌ترین مساله امروز کشور را اقتصاد دانست و افزود: اصل کلیدی و راهبردی در تحول کشور نیز، دخیل کردن مردم برای تحول در اقتصاد است.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
×

سلام هم اکنون پشتیبان آموزشگاه در واتس اپ آنلاین می باشد.

سوالات و پیگیری های خود را هم اکنون با انتخاب پشتیبان شروع کنید...

× گفتگو آنلاین با پشیبان