نیروی انسانی آموزش‌دیده گره‌گشای چالش‌های پیش روی وزارت راه و شهرسازی است


رئیس گفت: استفاده از نیروی انسانی صلاحیت‌دار و آموزش‌دیده در پروژه‌های عمرانی و نهضت ملی می‌تواند گره‌گشای چالش‌های پیش روی وزارت راه و شهرسازی باشد.

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، محمدمهدی حیدری در مراسم گرامیداشت هفته معلم و تقدیر از اساتید دوره‌ای آموزشی این مرکز، با اشاره به چالش‌های پیش روی وزارت راه و شهرسازی، گفت: در حوزه نگهداری راه‌ها با توجه به گستره ٣٠٠ هزار کیلومتری راه‌های کشور و کمبود اعتبارات لازم جهت نگهداری راه‌ها، نقش نیروی انسانی در ارتقای کیفیت نگهداری و طراحی روسازی بسیار مهم‌تر از تجهیزات و ماشین‌آلات، مواد و مصالح است.

وی ادامه داد: در ابر پروژه جهانی نهضت ملی مسکن که باعث الحاق ۴۵ هزار هکتار زمین به محدوده شهرهای کشور شده است، به‌کارگیری نیروی انسانی ماهر و متخصص برای سرعت بخشیدن و ارتقای کیفیت ساخت و ساز مسکن و همچنین حفظ معماری و توسعه شهرسازی ضرورت دارد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به قانون تاسیس مرکز و اهمیت نقش آموزش در کنار تدوین ضوابط و دستورالعمل‌ها و صدور گواهینامه‌های فنی، گفت: وظیفه خطیر آموزش و ترویج یافته‌های پژوهشی به جامعه مهندسین، از طریق اساتید و مدرسان خبره و متعهد امکان‌پذیر است. بنابراین هم‌افزایی و تعامل فکری متخصصین و مدرسان می‌تواند به بهبود تولید محتوا و برگزاری دوره‌های آموزشی مؤثر و باکیفیت کمک کند. 

در ادامه این مراسم علی اکبر حدادی هرندی، معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به رشد ۱۰ درصدی دوره‌های آموزشی برگزار شده، گفت: ضریب نفوذ آموزش مرکز در سال ۱۴۰۲ به دو برابر در بین جامعه مهندسی افزایش یافت. به‌طوری‌که با برگزاری ۱۳۷ دوره آموزشی مجازی و حضوری برای جامعه مهندسان، مشاوران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی، ۶۸۷۴ نفر از سراسر کشور از دوره‌های مرکز تحقیقات استقبال کردند.

وی تاکید کرد: مساله زیربنایی در حوزه آموزش کشور، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص است که بتواند برای چالش‌های موجود در جامعه، راه حل‌های مناسب ارائه دهد و با خلاقیت و نوآوری به رفع موانع و مشکلات کمک کند.

هرندی با اشاره به نقش فناوری به عنوان رابط بین دولت و دانشگاه، گفت: فعالیت‌های آموزشی مرکز برای توسعه فناوری در چهار حوزه برگزاری دوره‌های ترویجی برای تغییر ارزش‌ها نسبت به فناوری، برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی برای تغییر رفتار و بهبود عملکرد، برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی برای اعطای صلاحیت حرفه‌ای و تربیت نیروی انسانی ماهر از طریق تلاش برای توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای متمرکز است.

در ادامه این نشست، اساتید و مدرسان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به ارائه دیدگاه‌های تخصصی خود در موضوعات مختلف دوره‌های آموزشی، روش برگزاری این دوره‌ها اعم از برگزاری به صورت حضوری و مجازی پرداختند.

منوچهر شیبانی اصل، عضو هیات مدیره سابق نظام مهندسی تهران در این نشست با تاکید بر اینکه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مهمترین نهاد آموزش حرفه‌ای کشور در حوزه مهندسی شناخته می‌شود، گفت: یادگیری جزء لاینفک تئوری‌های مدیریتی سازمان‌های حرفه‌ای به شمار می‌رود و ضرورت دارد دوره‌های آموزشی و توان‌افزایی به گونه‌ای طراحی شود که مهندسان با رویکرد تفکر سیستمی با مباحث میان رشته‌ای در حوزه‌های اقتصادی، حقوق، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و … آشنا شوند. 

به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مرتضی قارونی نیک، رئیس سابق مرکز تحقیقات و آموزش راه و ترابری با تاکید بر نگاه سرمایه‌گذاری به مقوله آموزش، گفت: شرایط اقتصادی و نگاه هزینه‌ای به آموزش و همچنین خالی شدن کشور از نیروهای آموزش دیده باعث شده است کیفیت پروژه‌های عمرانی تحت تاثیر قرار گیرند.

محمدرضا عطرچیان، عضو سابق کمیته آموزش نظام مهندسی با تاکید بر تولید محتوی آموزشی استاندارد، گفت: دوره‌های دانش‌افزایی باید مبتنی بر مطالعه موردی و کاربردی متناسب با شرح وظایف افراد تعریف و اجرا شود.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
×

سلام هم اکنون پشتیبان آموزشگاه در واتس اپ آنلاین می باشد.

سوالات و پیگیری های خود را هم اکنون با انتخاب پشتیبان شروع کنید...

× گفتگو آنلاین با پشیبان