ضرورت دستیابی به روش های کاربردی در آموزش مداوم پزشکی



به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه به نقل از وزارت بهداشت، دکتر ابوالفضل باقری فرد در نشست هم اندیشی هیات های توسعه و تعالی آموزش مداوم حرفه ای، گفت: برای نخستین بار از سرآمدان و برجستگان علوم پزشکی در رشته های مختلف دعوت کردیم تا به عنوان صاحبان فرآیند، از نظرات آن ها استفاده شود.

وی موضوع آموزش مداوم جامعه پزشکی کشور را مصوب سال ۱۳۷۵ مجلس شورای اسلامی عنوان کرد و افزود: این قانون به دلیل رشد سریع علوم و تغییرات در حوزه پزشکی مصوب شد تا افراد اطلاعات خود را در همه رشته ها به روز رسانی کنند. این مساله یکی از امتیازات علوم پزشکی است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، سپس به تغییر سریع در علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: به قدری رشته ها تغییر یافته و ارتقاء پیدا کرده اند که اکنون ۱۵۰ رشته تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ در کشور داریم و با گسترش رشته ها اگر دانش افراد در حیطه تخصصی خود به روز رسانی نشوند، نمی توانند پاسخگوی نیازهای علمی جامعه باشند.

باقری فرد، با بیان اینکه غیر از رشته های بالینی ۴۰۰ رشته مقطع در کشور وجود دارد، یادآور شد: بحث آموزش مداوم این رشته ها نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اینکه چگونه رصد شوند، از کنگره های علمی چه محتوا و دستاوردی داشته باشند و چه نکاتی بیاموزند، همگی نیازمند برنامه ریزی است.

وی ساماندهی آموزش مداوم در سال های اخیر را قدر دانست و تاکید کرد: اکنون این بخش با تلاش همکاران به ثبات خوبی رسیده است . قطعا نباید به این ثبات بسنده کنیم از این رو افراد شاخص و شناخته شده هر رشته به عنوان نماینده علمی آن حوزه در هیات توسعه و تعالی آموزش مداوم حرفه ای انتخاب شده اند تا در این زمینه همفکری و تصمیم گیری کنند چرا که یک نفر نمی تواند برای همه رشته های بالینی تصمیم گیری کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، با بیان اینکه برای اولین بار برای افراد حکم زده شده تا به عنوان نماینده رشته ها برای اعتبار بخشی آموزش مداوم تصمیم گیری کنند، خاطر نشان کرد: از آنجا که بازبینی در آموزش های مداوم باید موثر باشد و منجر به افزایش دانش در افراد شود و از آنجا که این مساله از بستر قانونی مناسبی برخوردار است، می تواند گلوگاهی خوب برای ارتقای دانش افراد باشد.

باقری فرد، مشارکت و نظرات افراد را موجب تغییر عمده در نحوه برگزاری آموزش مداوم خواند و افزود: وضعیت آموزش پزشکی ما اکنون به گونه ای است که می تواند در همه رشته ها وارد عرصه های بین المللی شود، این در حالی است که تنها برخی از گروه های خاص در این زمینه فعالیت کرده اند.

وی گفت: امیدوارم با نظرات کاربردی افراد برخی از شیوه ها و روش ها تغییر یابد. هر فرد در رشته خود می تواند ما را همراهی و راهنمایی کند تا هدفی که از آموزش مداوم داریم محقق شود.


منبع:خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
×

سلام هم اکنون پشتیبان آموزشگاه در واتس اپ آنلاین می باشد.

سوالات و پیگیری های خود را هم اکنون با انتخاب پشتیبان شروع کنید...

× گفتگو آنلاین با پشیبان