توسعه فناوری‌های جذب و فرآوری کربن به کمک دانش‌بنیان‌ها



توافق‌نامه همکاری سه‌جانبه میان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و دو شرکت توانمند حوزه نفت، گاز و پتروشیمی با هدف توسعه فناوری‌های جذب و فرآوری کربن امضا شد.

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، همزمان با آیین رونمایی از فراخوان جمع‌آوری کربن در اولین روز از بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، توافق‌نامه همکاری میان معاونت علمی، شرکت پتروشیمی فن‌آوران و شرکت فنی و مهندسی پایدار پولاد پیشرو منعقد شد.

این توافق‌نامه به دنبال همکاری در زمینه‌های سرمایه‌گذاری فناوری و کارآفرینی برای افزایش ظرفیت فناورانه و حل چالش‌های تولید و خدمات در حوزه جذب و جمع آوری کربن است.

هدف نهایی از انعقاد این موافقت‌نامه، انجام حمایت‌های لازم در جهت بومی‌سازی دانش فنی و پاسخگویی به نیازهای اساسی شرکت پتروشیمی فن‌آوران و شرکت پایدار پولاد پیشرو از طریق این فناوری عنوان شده است.

زمینه‌های همکاری

طرف‌های این توافق‌نامه در زمینه جمع آوری، ذخیره سازی و بکارگیری کربن (Carbon Capture) با هدف کاهش گازهای گلخانه ای با استفاده از مواد پیشرفته و یا روش‌های نوین و فناورانه با یکدیگر همکاری می‌کنند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، از مهم‌ترین محورهای مورد توافق می‌توان به جمع آوری بهینه سازی و هوشمندسازی مصرف گاز در ایستگاه‌های تقویت فشار گاز طبیعی و تبدیل آن‌ها به محصولات با ارزش افزوده همچون متانول اتانول و بایواتانول، گاز طبیعی مصنوعی (SNG) و هیدروژن موادپایه کربنی اشاره کرد.

همچنین جمع آوری و ذخیره گاز به روش جذب کربن فعال بهبود یافته، زئولیت‌ها، مواد پایه کربنی پیشرفته و غیره در کنار توانمندسازی نیروی انسانی متخصص، افزایش بهره‌وری و نوآوری، رونق کسب و کارهای نوپای مرتبط با این حوزه، فراهم سازی منابع مالی، مشاوره و فضای کار برای کسب و کارهای نوپا از دیگر محورهای این موافقت‌نامه به شمار می‌رود.

معاونت علمی، ضمن ایجاد زمینه‌ها و حمایت‌های لازم برای استفاده از ظرفیت‌های تامین مالی قانون جهش تولید دانش بنیان بسترهای قانونی لازم را برای فعالیت شرکت‌ها فراهم می‌کند. در این توافق‌نامه زمینه برای استفاده از اعتبار مالیاتی شرکت پتروشیمی فن آوران مطابق بند ب ماده ۱۱ در حمایت از تحقیق و توسعه در کلان پروژه‌های  با همکاری معاونت علمی حداقلبه میزان سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان مورد موافقت قرار گرفت.

این توافق نامه همکاری با حضور شقایق حق‌جوی، معاون توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، مصطفی میلانی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته، مدیران عامل شرکت‌های پتروشیمی فن‌آوران و شرکت فنی و مهندسی پایدار پولاد پیشرو امضا شد.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
×

سلام هم اکنون پشتیبان آموزشگاه در واتس اپ آنلاین می باشد.

سوالات و پیگیری های خود را هم اکنون با انتخاب پشتیبان شروع کنید...

× گفتگو آنلاین با پشیبان