بررسی زلزله‌های کلانشهرها در کنفرانس علمی/زلزله بم در منطقه بدون زلزله ۲ هزارساله رخ داد


رئیس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با تاکید بر اینکه زمین زیر پای ما در حال تکامل همیشگی است، گفت: در بم زلزله در جایی به وقوع پیوست که ۲ هزار سال زلزله در آن رخ نداده بود؛ از این رو زلزله یک پدیده پیچیده است و نیاز است برای بررسی دوره‌های بازگشت زلزله همه نظرات مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، دکتر محمد حسن بازیار در نشست خبری امروز که در محل پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله برگزار شد، افزود: نهمین دوره کنفرانس بین‌المللی زلزله‌شناسی از روز سه‌شنبه ۱۸ تا پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه جاری در برج میلاد برگزار می‌شود.

وی با اشاره به حضور ۶ سخنران خارجی کلیدی در این کنفرانس، اظهار کرد: در این رویداد ۴۱۵ مقاله داخلی و ۴۳ مقاله خارجی ارائه می‌شود که از این تعداد ۲۱۱ مقاله شفاهی و ۲۰۴ مقاله به صورت پوستر ارائه خواهد شد. 

بازیار زلزله‌شناسی، پیشگیری و ایمن‌سازی سازه‌ها و مدیریت بحران را از جمله محورهای این مقالات ذکر کرد و یادآور شد: سخنرانان بخش خارجی از کشورهایی چون آلمان، نروژ، یونان، امارات متحده عربی، امریکا، اسپانیا، استرالیا، برزیل، ترکیه، چک، سوئد، فرانسه، نیوزلند و هند خواهند بود.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی، تمرکز اصلی این کنفرانس را حل مسائل کشور در حوزه زلزله‌های بزرگ کلانشهرهایی چون تهران، تبریز، اصفهان، شیراز و مشهد عنوان کرد.

وی تاکید کرد: در روزهای برگزاری کنفرانس، ۱۶ کارگاه تخصصی در حوزه‌هایی چون ساخت و ساز بر روی گسل، زلزله تهران و طراحی و ساخت بیمارستان‌های تاب‌آور برگزار می‌شود و بر اساس داده‌های به دست آمده در این کارگاه‌ها، در تلاش هستیم که در انتهای این کنفرانس قطعنامه‌ای در حوزه ارتقای تاب‌آوری و مدیریت بحران و ساخت و ساز ایمن برای مسؤولان و سیاست‌گذاران تدوین شود.

بازیار با اشاره به رخدادهای لرزه‌ای بزرگتر از ۴ در مناطقی چون فاریاب کرمان و خراسان رضوی در روزهای اخیر در کشور، اظهار کرد: زمین در زیر پای ما در حال تکامل است و این فرایند تکامل یک فرایند دائمی است که از گذشته وجود داشته و در نسل‌های بعدی ادامه می‌یابد، اما باید یاد بگیریم که چگونه با کمترین تلفات با زلزله زندگی کنیم.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به دوره‌های بازگشت زلزله در تهران، اظهار کرد: این دوره ۱۲۰ سال عنوان شد و بعد از آن ۱۵۰ سال و در ادامه به دلیل عدم وقوع زلزله بزرگ در تهران، این زمان ۱۷۵ سال عنوان شد.

وی ادامه داد: در بم زلزله در جایی به وقوع پیوست که ۲ هزار سال زلزله در آن رخ نداده بود؛ از این رو زلزله یک پدیده پیچیده است که باید همه موارد آن مدنظر قرار گیرد و بر اساس آن اظهارنظر کرد، اما وقوع زلزله بزرگ در تهران حتمی است؛ چراکه در شمال و جنوب تهران گسل‌های وسیعی وجود دارد.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
×

سلام هم اکنون پشتیبان آموزشگاه در واتس اپ آنلاین می باشد.

سوالات و پیگیری های خود را هم اکنون با انتخاب پشتیبان شروع کنید...

× گفتگو آنلاین با پشیبان