ایجاد قدرت بالا رفتن از پله و بلندی در بیماران ام‌اس و سکته مغزی



درمان جدید و مدرن عارضه افتادگی پا در بیماران مبتلا به MS، سکته مغزی و فلج مغزی دستاورد گروهی از مهندسان یکی از شرکت‌های دانش بنیان است که به گفته آنها به بیماران علاوه بر بهبود الگو حرکتی، امکان بالا رفتن از پله و بلندی را برای آنها فراهم می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان روش جدید و مدرنی برای درمان عارضه افتادگی پا(فوت دراپ) و اسپاستیسیتی(انقباض مکرر و خودبه‌خودی عضله) پا در بیماران ام اس(MS) و سکته مغزی بر پایه تکنولوژی FES ارائه کردند.

در این روش با تحریک الکتریکی اعصاب محیطی و ارسال فرمان مستقیم به عضله، مچ پا به صورت فعال و با کمک نیروی عضلانی فرد بیمار، به حرکت درآمده و مشکل حرکتی بیمار رفع می‌شود.

پارسا احمدی نماینده علمی این شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با ایسنا در این باره، گفت: دستگاه‌های تولید شده در این شرکت، دستگاه‌های الکتروتراپی است که برای توانبخشی افرادی که اعصاب مرکزی آنها دچار مشکل شده مانند بیماران سکته مغزی، MS، فلج مغزی و ضربه مغزی طراحی و ساخته شده است.

وی اظهار کرد: دستگاه “گامیار” تولید شده در این شرکت از جمله دستگاه‌هایی است که به این دسته از بیماران در صورتی که دچار مشکلات حرکتی باشند، به آنها کمک خواهد کرد.

احمدی خاطرنشان کرد: این دستگاه یک سیستم اعمال تحریک‌های الکتریکی عملکردی غیر تهاجمی است که در زیر زانو بیماران بسته می‌شود و از این طریق دستگاه عصب‌های پا را تحریک و عضلات را فعال می‌کند.

این محقق اضافه کرد: سنسورهای پیشرفته “گامیار” حرکت بدن را شبیه‌سازی می‌کند و در زمان مورد نیاز، بیمار مچ و انگشتان پا را بالا ببرد تا طبیعی‌تر و با صرف انرژی کمتری گام بردارد.

به گفته وی این سیستم با کمک نرم افزار تلفن همراه تنظیم می‌شود و ارزیابی از حرکت به بیمار ارائه می‌دهد.

احمدی با اشاره به نرم افزار این سیستم، توضیح داد: با نرم افزار این دستگاه، بیمار علاوه بر راه اندازی و تنظیم پیشرفته دستگاه، گزارش ریتم، سرعت و نحوه راه رفتن خود را دریافت خواهد کرد ضمن آنکه پزشک معالج نیز می‌تواند پایشی از وضعیت بیماران داشته باشد.

وی افزایش سرعت و اعتماد به نفس هنگام راه رفتن، طبیع‌تر شدن حرکات بدن در هنگام راه رفتن، جلوگیری از تحلیل عضلات(آتروفی عضلانی)، افزایش تعادل و کاهش احتمال زمین خوردن و سهولت در بالا رفتن از بلندی و پله را از مزایای این دستگاه نام برد.

نماینده علمی این شرکت اظهار کرد: حفظ و یا افزایش دامنه حرکتی مچ پا، افزایش جریان خون و جلوگیری از سرد شدن پا از دیگر مزایای “گامیار” به شمار می‌رود.

احمدی به مقایسه این دستگاه با ارتوزهای مچ(AFO) پا پرداخت و گفت: بر خلاف AFO ها، گامیار قادر به اصلاح الگوی راه رفتن، کمک به بالا رفتن از پله و بهبود یادگیری حرکتی در بیماران می‌شود.

وی اظهار کرد: همچنین دستگاه گامیار امکان انقباض عضلانی فعال را در بیماران فراهم خواهد کرد.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
×

سلام هم اکنون پشتیبان آموزشگاه در واتس اپ آنلاین می باشد.

سوالات و پیگیری های خود را هم اکنون با انتخاب پشتیبان شروع کنید...

× گفتگو آنلاین با پشیبان