بررسی راهکارهای بهبود حوزه لجستیک در رویداد جذب سرمایه
رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران گفت: وضعیت زیرساختی کشور در حوزه لجستیک مطلوب نیست و برای رفع این مشکل و زنجیره تامین و بهبود لجستیک اقدام به برگزاری رویداد جذب سرمایه برای استارتآپهای حوزه جابهجایی و لجستیک کردیم که طی آن 9 استارت آپ به مرحله نهایی راه یافتند.
به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه به نقل از به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، از سوی مرکز تحول و نوآوری اتاق بازرگانی تهران رویداد تیکآف 1402 (از سلسله رویدادهای پیوند) با محوریت جذب سرمایه برای استارتآپها در حوزه جابهجایی و لجستیک (Mobility & Logistics) و همراهی صندوق پژوهش و فناوری وستا برگزار شد.
در این رویداد، سحر بنکدارپور رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران، ضمن اشاره به فعالیتهای این مرکز گفت: در پی تغییراتی که در دهههای اخیر در اکوسیستم نوآوری کشور اتفاق افتاد، اتاق بازرگانی تهران با هدف همسویی با فضای نوآوری حاکم بر کشور اقدام به تاسیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال کرد و بههمرسانی عرضه و تقاضای فناوری و نفوذ نوآوری در دل کسبوکارهای سنتی و صنایع بزرگ از اهداف تاسیس این کمیسیون است.
وی ضمن اشاره به سرفصلهای تعریف شده در مرکز نوآوری و تحول دیجیتال برای تحقق اهداف مذکور به سرفصلی تحت عنوان «یکسوسازی نیازهای بازار و تحقیقات علمی» اشاره کرده و گفت: با توجه به ظرفیتها و پتانسیلهای موجود در اتاق تهران و در راستای حمایت از شرکتهای دانشبنیان و تیمهای فناورپایه دارای سطح تکنولوژی پیشرفته، اقدام به برگزاری سلسله رویدادهای پیوند با محوریت تبادل فناوی و جذب سرمایه کردیم.
بنکدارپور با تاکید بر اینکه برای برگزاری این رویداد و سایر رویدادها تا کنون هیچ هزینهای از هیچ مجموعه و نهادی دریافت نشده است، افزود: تمامی رویدادهایی که با اهتمام مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران انجام میگیرد و با حمایتهای مادی و معنوی اتاق بازرگانی تهران است.
رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران خاطر نشان کرد: با انتشار فراخوان این رویداد حدود 90 تیم و 35 سرمایهگذار جهت حضور ثبتنام کردند و از این تعداد طی غربالگری صورت گرفته 20 تیم برگزیده شدند که پس از داوریهای نهایی 9 تیم جهت ارائه در روز نهایی انتخاب شدند.
وی افزود: وضعیت زیرساختی کشور در حوزه لجستیک مطلوب نیست و برای رفع این مشکل و زنجیره تامین و بهبود لجستیک اقدام به برگزاری این رویداد کردیم تا گامی هرچند کوچک برای بهبود این حوزه بزرگ برداریم.
آینده در گرو توسعه فناوری
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی نیز از دیگر سخنرانان این رویداد، ضمن اشاره به تعریف استارتآپ گفت: استارتآپ به دنبال کسبوکاری است که مقیاس پذیر و قابل تکرار است و تمرکز آن روی خلاقیت است.
سیاوش ملکیفر با بیان اینکه تمام تیمهایی که در این جمع حضور دارند قطعا در مدل کسبوکار خود مزیت دارند، گفت: استارتآپها اغلب دو ریسک دارند، نخست ریسک تحقیق و توسعه و دیگر ریسک تبدیل محصول به بازار؛ اکثر استارتآپها فقط نوآوری در مدل کسبوکار را مدنظر داشته و در نتیجه عمدتا فقط با ریسک دوم سروکار دارند.
وی در ادامه صحبتهایش عنوان کرد: اما شکلی از استارتآپها به وجود آمدند که فناوری توسعه میدهند و با ریسک تحقیق و توسعه هم مواجه هستند. بنابراین، اگر این دو ریسک را کنار هم بگذاریم با چهار مدل استارتآپ مواجه هستیم
ملکیفر ادامه داد: گروه اول با شدت کمی با هر دو ریسک مواجه هستند، استارتآپهای نسل اولی که مدل استارتآپهای بزرگ و مطرح دنیا را کپی و بومیسازی میکنند در این دسته جای دارند. گروه دوم بیشتر در مدل کسبوکار خود نوآوری کرده و مدلهای جدیدی ایجاد می کنند. گروه سوم نیز مزیتی در مدل کسبوکار خود ندارند و تنها روی توسعه فناوری تمرکز میکنند و با ریسک فنی مواجهند.
وی بیان داشت: اما، آینده و حاشیه سود از آن گروه چهارم استارتآپهاست که هر دو ریسک را در حد اعلای خود دارند؛ چراکه، هرکس ریسک بیشتری دارد حاشیه سود بیشتری هم برمیدارد. ویژگیهای رایج این گروه از استارتآپها مبتنی بر تحقیق و توسعه بوده و دارای ویژگیهایی هستند.
بنا به گفته ملکیفر اغلب این استارتآپها صاحب پروانه ثبت اختراع بوده و چند رشته ای هستند، به این معنا که رشته ها را به هم گره زدهاند. بیش از 70 درصد آنها صاحب محصول فیزیکی هستند.
وی با اشاره به اینکه اغلب تیمهایی که در این رویداد حضور دارند قطعا هر دو ریسک را به هم پیوند زده و تیمهای خوبی هستند، خاطرنشان کرد: مراقب باشید چراکه، در بلندمدت برد با کسانی است که در کنار مدل کسبوکاری خود، فناوری را هم توسعه میدهند. نمی شود به تنهایی به مزیت مدل کسبوکاری دل بست چون توسعه فناوری قطعا ارزشهایی را به کسبوکارها اضافه میکند.
انتهای پیام
منبع:خبرگزاری ایسنا