کارنمای عملکرد یک‌ساله وزارت علوم تدوین شد



به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه به نقل از ، روح الله سهرابی با اشاره به این موضوع که در بین دولت‌های گذشته، تنها وزیر علوم دولت نهم، در انتهای ۴ سال فعالیت خود، گزارشی جامع از اقدامات انجام شده در وزارت عتف ارائه کرده است، گفت: تهیه گزارش به صورت سالانه و ارائه آن به و سایر ذینفعان و در نهایت جمع آوری آن ها در پایان ۴ سال، می‌تواند یک اقدام و حرکت بسیار موثر و مبتکرانه از طرف وزارت عتف تلقی شود.

وی افزود: مهم‌ترین هدف از رصد برنامه‌های وزیر علوم، بررسی میزان تحقق برنامه‌های ارائه شده می‌باشد و بعد از آن اهداف دیگری از جمله بازبینی پیشرفت امور و مرور نتایج، انعکاس مناسب و روزآمد اقدامات، انتشار گزارش کارنمای سالانه برای اطلاع رسانی به مجلس شورای اسلامی و سایر ذینفعان، روزآمد کردن و ایجاد درک راهبردی اقدامات، حفظ پویایی، برنامه ریزی و مدیریت راهبردی برای بهبود امور، استخراج راهبردهای آینده وزارت عتف براساس برنامه ها و اقدامات و زمینه سازی برای انتشار گزارش کارنمای چهار ساله فعالیت ها مد نظر است.

سهرابی اظهار داشت: با بررسی تعهدات مجمل، تفصیلی و شفاهی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ۳۷ عنوان کلان برنامه تحول آفرین تنظیم و استخراج شده است؛ لذا گزارش مذکور نیز مبتنی بر همان سیاق تنظیم شده است.

وی با تاکید بر رویکرد تحلیلی – کمی اتخاد شده در تهیه گزارش و تحلیل اقدامات هریک از حوزه های ستادی به صورت توصیفی، گفت: نیاز است در گزارش‌های آتی با بهره مندی از گزارش‌های پیشین و تاریخچه موجود، به جنبه های کیفی اقدامات انجام شده، میزان اثربخشی و پیشرفت آن‌ها نیز توجه شود.

مشاور وزیر علوم گفت: از ۳۷ عنوان کلان برنامه پیشنهادی فقط در دو مورد اقدامی در سال اول گزارش نشده و در اکثر موارد اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: در تهیه گزارش سال اول رصد برنامه های ارائه شده توسط وزیر علوم، جمع آوری و گردآوری گزارشات اتخاد شده از حوزه‌ها است و بر این اساس برای کلان برنامه شماره ۲۳ با عنوان “دستیابی به مرجعیت علمی و برنامه‌ریزی جهت افزایش سرانه دانشمند، تولید علم، پروانه ساخت (راز نوشته) در ابعاد ملی و فراملی و ایجاد توأمان نظام ارجاع دهی و استنادات علمی و فناوری کشور و توسعه نشریات نمایه شده در پایگاه‌های بین المللی” بیشترین اقدامات توسط معاونت‌ها و مراکز وابسته صورت گرفته است.

مشاور وزیر علوم در برنامه‌ریزی و امور راهبردی به این موضوع اشاره کرد که ۹ مورد از کلان برنامه‌ها از جمله کلان برنامه شماره ۳۴ با عنوان “تامین امکانات رفاهی ویژه دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه ها و گسترش و تسهیل در تخصیص امکانات رفاهی به دانشجویان متاهل. ” و کلان برنامه شماره ۱۳ با عنوان “تعیین ماموریت‌ها و کارکردهای فرهنگی و اجتماعی برای جامعه دانشگاهی با مشارکت اعضای هیئت علمی و دانشجویان و اتصال آن به نظام ارزیابی، اعتبارسنجی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و اعضای هیات علمی. ” تنها توسط یک حوزه پوشش دهی داشته اند که نیاز است در سال‌های آتی به این ۹ برنامه توجه بیشتری شود.

سهرابی در گزارش خود به کلان برنامه شماره ۵ با عنوان “طراحی و استقرار نظام ملی پایش و مدیریت آمار و اطلاعات علمی، پژوهشی و فناوری کشور و پیاده سازی نظام تضمین کیفیت و رتبه بندی دانشگاه‌ها و الزام کلیه دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی و دیگر بازیگران نظام علم و فناوری کشور به ثبت مستمر آمار و اطلاعات خود در آن. ” اشاره کرد که توسط تعداد حوزه بیشتری یعنی ۸ حوزه مورد پوشش دهی قرار گرفته است.

وی افزود: این گزارش زمینه بسیار مناسبی برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایجاد کرده است تا متوجه شویم کدام برنامه ها مورد غفلت قرار گرفته اند، نیاز به انجام اقدامات بیشتر و توجه ویژه در کدام کلان برنامه ها وجود دارد و در سال های آینده نسبت به آن‌ها با برنامه ریزی دقیق تر و جامع تر عمل کنیم.

وی ضمن تشکر از معاونت ها و سایر مراکز وابسته نسبت به همکاری در ارسال گزارش عملکرد و اقدامات، با بیان این موضوع که یکی از اهداف بسیار مهم رصد اقدامات انجام شده، همسویی و در چارچوب قرار گرفتن این اقدامات با برنامه‌های ارائه شده توسط وزیر است و با اشاره به اهمیت بالای گزارش‌های کارنمای سالانه در انعکاس اقدامات انجام شده توسط وزارت عتف، از معاونین و مشاوران خواست تا در ارائه گزارش های آتی، نهایت اهتمام و دقت را در بیان هرچه کامل تر و تمام تر اقدامات خود داشته باشند و صحت داده‌های گزارش شده و به روز بودن آن ها نیز مورد توجه قرار گیرد.


منبع:خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
×

سلام هم اکنون پشتیبان آموزشگاه در واتس اپ آنلاین می باشد.

سوالات و پیگیری های خود را هم اکنون با انتخاب پشتیبان شروع کنید...

× گفتگو آنلاین با پشیبان