فراهم شدن امکان توسعه علمی با اشاعه تفکر علمی



بیانیه هیات مدیره «انجمن ترویج علم ایران» به مناسبت اهدای بیست و چهارمین دوره جایزه ترویج علم قرائت شد.

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، در مراسم اهدای بیست‌ و چهارمین جایزه ترویج علم، بیانیه هیات مدیره «انجمن ترویج علم ایران» توسط دکتر بهاره صفوی، دبیر کارگروه رسانه انجمن ترویج علم ایران قرائت شد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

«برگزاری سالانه هفته ترویج علم در ایران که اکنون به دوازدهمین دوره خود رسیده است، امسال در حالی هم‌زمان با “روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه” گرامی داشته می‌شود که افراد بی‌گناه زیادی در غزه جان خود را از دست داده یا در بدترین شرایط انسانی و در بیم و امید زنده ماندن، روزهای وحشتناکی را سپری می‌کنند. روزهای بدی در عرصه بین‌المللی سپری می‌شود که نشان می‌دهد علم هم نمی‌تواند به تنهایی صلح‌آفرین باشد، چراکه امروزه پیشرفته‌ترین و فناورانه‌ترین سلاح‌ها، دردهای بزرگی را برای بشر ایجاد کرده‌اند .جنگ در غزه، نه فقط ارزش‌های انسانی بلکه علم را هم به چالش کشیده است و نشان داده پیشرفت علم و فناوری بدون معنای انسانی و درک واقعی صلح، نتیجه‌ای جز تخریب انسان و انسانیت نخواهد داشت.

جهان امروز برای آنکه بتواند از علم برای رسیدن به توسعه استفاده کند، نیاز به صلحی فراگیر دارد؛ تنها در این شرایط است که با جلب اعتماد عموم جامعه به علم آن‌چنان که در شعار امسال روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه آمده و با پرداختن به موضوعاتی همچون سواد علمی و همسویی علم با نیازهای جامعه و همچنین آزادی و امنیت دانشگران، می‌توان از ظرفیت غیرقابل انکار علم برای تغییر به سمت بهتر شدن گفت.

در دنیای ما که به سرعت در حال تغییر است، حمایت از توسعه علمی و تقویت درک از علم، صرفاً یک انتخاب نیست، بلکه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است، هیات مدیره انجمن ترویج علم ایران با تأکید و تمرکز بر این مهم، امسال نیز توانسته است با همراهی اعضای خود و با یاری‌گرفتن از دیگر نهادهای دولتی و مدنی که همگی دغدغه ترویج فرهنگ علم و گسترش خردورزی و عقلانیت را دارند، دوازدهمین برنامه ملی هفته ترویج علم و بیست و چهارمین دوره جایزه ترویج علم را برگزار کند. برگزاری این رویدادها نشانه‌ای است از آنکه اندیشمندان و علاقه‌مندان به توسعه علمی کشور، امیدوار و خستگی‌ناپذیر، با وجود تمام دشواری‌ها و کاستی‌ها، هر یک به‌قدر توان خود برای بهبود شرایط می‌کوشند تا ارتقای علم و آگاهی را برای آینده ایران رقم زنند.

انجمن ترویج علم ایران امید دارد اشاعه تفکر علمی در جامعه پیاده شود تا امکان توسعه علمی متوازن فراهم شود. همچنین امیدوار است برندگان و تقدیرشدگان این جایزه که همگی از فعالان ترویج علم‌ هستند، ارتباط خود را با انجمن، حفظ و این نهاد را به دیگر فعالان این حوزه معرفی کنند تا شاهد حضور گسترده‌تر و پررنگ‌تر دلسوزان و کوشندگان علم کشور در فضایی مشترک و آکنده از همدلی باشیم و در کنار یکدیگر در مسیر توسعه علمی کشور گام برداریم».

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
×

سلام هم اکنون پشتیبان آموزشگاه در واتس اپ آنلاین می باشد.

سوالات و پیگیری های خود را هم اکنون با انتخاب پشتیبان شروع کنید...

× گفتگو آنلاین با پشیبان