«قانعیراد» جامعهشناس مسئلهشناس بود؛ نه مسئلهگریز
به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، دکتر هادی خانیکی امروز در مراسم رونمایی از جایزه قانعی راد در مورد سابقه آشنایی با مرحوم قانعی راد گفت: ما بیش از ۳۰ سال با هم آشنا و همکار بودیم و در نهایت همدرد شدیم.
وی یکی از شاخصهای فعالیتهای انجمنهای علمی را اعطای جوایز دانست که سبب تداوم و انتقال دانش میشوند. جوایز انجمن علمی به دلیل این که علمی هستنند، کمتر درگیر ملاحظه و بده بستان برای اختصاص جایزه میشوند.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اهمیت نامگذاری جوایزه به نام افراد گفت: با نامگذاری جوایز به نام افراد ویژگیها، خصوصیتها و تواناییهای آن افراد به صورت دو امدادی به دیگران منتقل میشود.
وی با بیان اینکه نامگذاری جوایز به نام محققان و اندیشمندان راهی برای الگوسازی است، خاطر نشان کرد: باید توجه داشت که الگوهای مطلوب از بالا ساخته نمیشوند؛ بلکه در فرآیند زندگی الگو ساخته میشود.
توجه به ویژگیهای شخصی قانعی راد در انتخاب برگزیدگان
خانیکی ۵ ویژگی از ویژگیهای قانعی راد برشمرد و گفت: اولین خصوصیت او خصوصیت علمی بود. او جامعهشناس مسئلهشناس بود؛ نه مسئله گریز. برخی جامعه شناسان برای اینکه به مشکل برنخورند و راه عافیت در پیش بگیرند، به سمت مسئله نمیروند ولی او جامعه شناس مسئله شناس بود.
وی ادامه داد: ویژگی دوم او این بود که در هر یک از اضلاع اندیشمندی از جمله آموزش و پژوهش درخشان بود. دانشجویان او هنوز راهش را ادامه میدهند و هریک از پژوهشهای او یک پژوهش معیار بود. همچنین در وجه اجتماعی نیز درخشان بود و در جامعه مدنی و نهادهای سیاستگذار مثل مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و کمیسیون یونسکو و … حضور داشت.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: ویژگی سوم قانعی راد این بود که در آکادمی خودش را محبوس نکرد و در آکادمی و حوزه عمومی در حال تردد بود.
وی ادامه داد: ویژگی چهارم او این بود که در عین حال که به جامعهشناسی تعصب داشت ولی بینرشتهای میاندیشید.
خانیکی اظهار کرد: پنجمین ویژگی او این بود که میدانست مخاطب نهاییاش جامعه است. دکتر قانعی راد میگفت که من حرف های مهمتر خود را در مقالات غیر ژورنالی زدم.
وی تاکید کرد: این پنج شاخص را باید در این جایزه نیز در نظر داشت تا هر فرد و نهادی که برنده میشود در این شاخصها برجسته باشد.
اهمیت تشکیل اجتماعات علمی در دانشگاهها و مراکز پژوهشی
دکتر سعید معیدفر دانشیار بازنشسته علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز در این مراسم با تاکید بر اهمیت اجتماعات علمی گفت: اجتماعات علمی در توسعه علمی نقش مهمی ایفا میکنند ولی در کشور ما حتی در دانشگاهها و مراکز پژوهشی هیچگاه اجتماع علمی صورت نمیگیرد.
وی ادامه داد: قانعی راد در سمتهای مختلف از هر فرصتی استفاده میکرد تا انجمن جامعه شناسی را تقویت کند و این اجتماع علمی را به عرصههای دیگر ببرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: برای توسعه جامعهشناسی نیاز است که اجتماع علمی تقویت شود.
وی با بیان اینکه یکی از ویژگیهای توسعه، الزام به گفتگو است، ادامه داد: ما در این عرصه مشکل جدی داریم. دانشگاهها جای گفتگو نیست و گفتگوی واقعی شکل نمیگیرد. علم محصول همه اندیشمندان است و تقابل نظرات به توسعه علم کمک میکند. این موضوعی است که دکتر قانعی راد در آن بی نظیر بود و در دورههای مسئولیت تلاش داشت تا سازمان گفتگو و اجتماع علمی را تقویت کند.
معیدفر به اهمیت رابطه دانشگاه با صنعت و جامعه اشاره کرد و گفت: بستر ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت باید فراهم باشد و اگر اینگونه نباشد، نمیتوان در یک اتاق علم را توسعه داد.
وی با تاکید بر اهمیت ترویج دانش در فضای عمومی گفت: معمولاً محل آموزش جامعهشناسی و هر علمی در دانشگاه است ولی قانعی راد از سال ۹۲ تلاش کرد مرکز آموزشهای تخصصی و جامعه محور جامعهشناسی را در دستورکار قرار دهد و اولین پایههای آموزش عمومی جامعه محور را در انجمن جامعه شناسی ایران گذاشت.
منبع:خبرگزاری مهر