برای یک آزمایشگاه عالی بودجه تعیین‌کننده نیست؛ همت عالی نیاز است



رییس مرکز تحقیقات بیوشیمی بیوفیزیک دانشگاه تهران با بیان اینکه برای یک آزمایشگاه عالی بودجه تعیین‌کننده نیست، همت عالی نیاز است؛ گفت: همت عالی نیاز است که بتوانیم در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی رقابت کنیم. سرمایه‌گذاری همت عالی می‌خواهد. باید به مسئولان و مردم بگوییم که ما کشور فرهیخته‌ای هستیم، پژوهشگران ایران باید سرآمد باشند، به همین دلیل باید دستگاه‌هایی داشته باشیم که بتوانیم با دنیا رقابت کنیم.

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، دکتر علی‌اکبر موسوی موحدی امروز در مراسم هشتمین دوره بزرگداشت روز ملی آزمایشگاه و زادروز حکیم اسماعیل جرجانی با بیان این‌که آزمایشگاه تحقیقاتی ستون پیشران کشف علمی است، اظهار کرد: کشف علمی باعث غرور ملی می‌شود و اگر می‌خواهیم کشور پیشرفت کند، باید وارد کشف دست اول علمی شویم.

وی با اشاره به این‌که آزمایشگاه تنها یک ساختمان فیزیکی نیست، تاکید کرد: به نظر من آزمایشگاه علمی تحقیقاتی، چند پایه دارد که اولی آن حضور دانشمندان تراز اول و باتجربه است که بتوانند در آزمایشگاه فکر را ایجاد کنند. یک استاد باتجربه باید در بین اعضای هیئت علمی جوان قرار داشته باشد و اگر در مرکزی این استاد را در اختیار نداریم، باید با شبکه‌سازی این کار را انجام دهیم. آزمایشگاه اول فکر است؛ اگر دستگاه‌های پیشرفته باشند، ولی فکری پشتشان نباشد، فایده‌ای ندارد.

رییس مرکز تحقیقات بیوشیمی بیوفیزیک دانشگاه تهران تاکید کرد: پایه دوم در آزمایشگاه‌ها، ابزارهای دقیق پیشرفته و دانش فنی آن است و دانش فنی حتی مهم‌تر است. مسئله دیگر؛ شبکه‌سازی است. یک آزمایشگاه تحقیقاتی باید مثل ماهواره باشد و با سایر آزمایشگاه‌های کشور، ملی و منطقه‌ای متصل باشد.

موسوی موحدی درباره وظایف آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، توضیح داد: وظیفه اول یک آزمایشگاه تحقیقاتی، کشف علمی و گسترش مرزهای دانش است. برخی آزمایشگاه‌ها را در دنیا می‌بینیم که ۲۰ دانشمند نوبلی دارند و برخی مدعی‌اند که فناوری‌های روز دنیا از آن آزمایشگاه بیرون آمده‌اند.

وی ادامه داد: دومین وظیفه این است که نیروی انسانی توسعه‌یافته و پیشرفته را در آزمایشگاه پرورش دهیم. مثلاً آزمایشگاه ماکس پلانک، اینشتین را معرفی می‌کند. آزمایشگاه پاستور واکسن‌ها را به جامعه بشری معرفی می‌کند. از آزمایشگاه باید سوال علمی بیرون بیاید؛ جواب آنقدر مهم نیست. وظیفه سوم آزمایشگاه‌ها نیز حل مسائل جامعه است. آزمایشگاه‌های ملی باید فناوری و نوآوری جدیدی ارائه کند که مشکلات جامعه و جوامع بشری را حل کند.

استاد ممتاز دانشگاه تهران با بیان پیشنهاداتی برای پیشرفت آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، گفت: برای یک آزمایشگاه عالی، بودجه تعیین‌کننده نیست؛ همت عالی نیاز است که بتوانیم در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی رقابت کنیم. سرمایه‌گذاری همت عالی می‌خواهد. باید به مسئولان و مردم بگوییم که ما کشور فرهیخته‌ای هستیم، پژوهشگران ایران باید سرآمد باشند، به همین دلیل باید دستگاه‌هایی داشته باشیم که بتوانیم با دنیا رقابت کنیم.

وی تاکید کرد: باید افراد را توجیه کنیم که سرمایه‌گذار باشند و با همت عالی، آنچه از دستشان برمی‌آید را انجام دهند. این نیازمند پرورش، آموزش و توجیه است.

موسوی موحدی با تاکید بر شبکه‌سازی در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، گفت: شبکه‌سازی تا حدودی در حال حاضر انجام شده است، ولی این شبکه آنچنان یکپارچه نیست. اول باید یک شبکه در سطح دانشگاهی، بعد در سطح ملی و سپس در سطح منطقه‌ای داشته باشیم و بعد در سطح جهانی شبکه‌سازی کنیم و ابزارهای مورد نیاز را در دسترس داشته باشیم.

وی افزود: تربیت و آموزش کارشناسان حرفه‌ای مورد نیاز است. دستگاه‌های پیشرفته و ابزار دقیق نیاز به کارشناس حرفه‌ای دارد. یکی از مشکلات ما این است که کارشناسان عالی‌رتبه برای سیستم ابزار دقیق نداریم.

وی ادامه داد: باید یک ستاد ملی برای ساخت، تعمیر و بازسازی ابزار دقیق داشته باشیم و نیروهای فنی عالی‌رتبه ایجاد کنیم. برهمین اساس ما تشکیل رشته کموترونیک را پیشنهاد کرده‌ایم.

رییس مرکز تحقیقات بیوشیمی بیوفیزیک دانشگاه تهران در پایان با اشاره به اهمیت موضوع دیپلماسی علمی، گفت: دیپلماسی یعنی دوستی با سایر کشورها. یک پایه رشد علم، اندازه‌گیری و اندازه‌گیری آزمایشگاهی است. باید آزمایشگاه‌هایی با پهنای باند بسیار بالا داشته باشیم و در کنار کارهای تجربی باید آزمایشگاه بزرگ و پیشرو در سطح ملی و بین‌المللی داشته باشیم.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
×

سلام هم اکنون پشتیبان آموزشگاه در واتس اپ آنلاین می باشد.

سوالات و پیگیری های خود را هم اکنون با انتخاب پشتیبان شروع کنید...

× گفتگو آنلاین با پشیبان