زلزله در ترکیه و سوریه؛ زنگ خطر در تهران



به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، زلزله ویرانگر روز گذشته ترکیه با ۷.۸ ریشتر بزرگی، از بزرگترین زلزله‌های رخ داده در ترکیه طی یک قرن اخیر بود، زلزله‌ای که در سوریه نیز تلفات و خسارات زیادی برجای گذاشته است و علاوه بر این دو کشور در لبنان و عراق هم احساس شده است. تعداد قربانیان این زمین لرزه در سوریه و ترکیه تا عصر امروز از پنج‌هزار نفر گذر کرده و همچنان هم احتمال افزایش قربانیان وجود دارد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه امروز در مناطق آسیب دیده از زلزله برای مدت سه ماه وضعیت فوق العاده اعلام کرد. همچنبن برخی از مقامات محلی از ترک خوردن سد آتاتورک در ترکیه خبر داده‌اند.

با این حال سازمان جهانی بهداشت می‌گوید تعداد قربانیان زمین‌لرزه بزرگ جنوب ترکیه و شمال‌غرب سوریه ممکن است حتی هشت برابر آمار فعلی شود، یعنی ممکن است شمار آن به حدود 40 هزار نفر برسد.

هشدار چمران درباره بافت‌های فرسوده در صورت وقوع زلزله در تهران

زلزله‌ در سوریه و ترکیه گرچه ارتباط گسلی با ایران ندارد، اما انتشار تصاویر آخرالزمانی از آن سبب توجه مسئولان ایران به زلزله احتمالی در تهران شده است. مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز در همین راستا با اشاره به زلزله‌ای که در کشورهای ترکیه، سوریه و لبنان رخ داده است و آنچه که باید در کشور در مقابله با زلزله انجام شود، امروز اظهار کرده است: این موضوع یک حرکت جمعی و عمومی را می‌طلبد. در کشورمان روستاهایی که زلزله به وقوع پیوسته پس از بازسازی که توسط بنیاد مسکن و یا توسط خود مردم براساس یک طرح مقاوم سازی صحیح انجام شده قطعا در زلزله‌های بعدی خرابی‌های آنها بسیار کمتر خواهد بود چرا که بازسازی و نوسازی صحیح انجام شده بود.

وی همچنین با بیان اینکه با بیان اینکه در صورت وقوع زلزله در تهران در بافت‌های فرسوده خرابی‌های فراوانی خواهیم داشت، گفته است: در خوی و روستاهای آن آسیب‌هایی وارد شده و به نظر می‌آید در مقاوم سازی و محکم سازی اولیه در شهرها و روستاها باید بازنگری جدی داشته باشیم. در روستاهایی که زلزله رخ می‌دهد و شاهد خرابی کمتری هستیم چنین برنامه ‌ریزی‌ها انجام شده است. متاسفانه ایده‌های سوداگرانه هنوز هم در برخی مصالح که باید داشته باشیم می‌چربد و موجب شده در مقاوم‌سازی به ویژه در بافت‌های فرسوده عقب باشیم.

بارش برف و باران در کشور/ کاهش نسبی دما در تهران

تا پایان هفته کم و بیش در اغلب استان‌های کشور شاهد بارش برف و باران خواهیم بود و از روز چهارشنبه روند کاهش دما در در نوار شمالی و غربی کشور پیش‌بینی می‌شود. جزئیات بیشتر را می‌توانید اینجا بخوانید.

در خصوص تهارن نیز طی پنج روز آینده با ورود سامانه بارشی به استان به طور متناوب آسمان نیمه ابری تا ابری در برخی ساعات همراه با بارش برف و باران گاهی رگبار و رعد و برق و در ارتفاعات مه و بارش برف گاهی کولاک برف و در نقاط مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

سهم محیط زیست از کل لایحه بودجه ۱۴۰۲ تنها «دو دهم» درصد

علیرغم اینکه برای اجرای قوانین و مقررات و حفاظت از مناطق چهارگانه نیاز است که بودجه محیط زیست از ۶۸۰ میلیاردتومان به ۳۷۰۰ میلیارد تومان و سهم بودجه محیط زیست از ۱۸ صدم درصد به نیم درصد از کل بودجه افزایش یابد اما بودجه پیشنهادی این سازمان برای ۱۴۰۲ نیز تنها دو دهم درصد است.

رئیس جمهوری در 21 دی ماه، لایحه بودجه را تقدیم مجلس کرد.لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با سقف کلی ۵۲۶۱ هزار میلیارد تومان در دولت سیزدهم بسته شده که نسبت به سال جاری حدود ۱۵۰۲ هزار میلیارد تومان و معادل ۴۰ درصد افزایش دارد. از این میزان بودجه پیشنهادی برای کل کشور ۱۱۰۰ میلیارد تومان هم سازمان حفاظت محیط زیست است که به گفته معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امورمجلس سازمان حفاظت محیط زیست میزان بودجه پیشنهادی محیط زیست به دو دهم درصد از بودجه کل رسیده و این میزان بسیار کم است و نظام برنامه‌ریزی کشور متاسفانه به محیط زیست کمتر توجه می‌کند.

ادامه گزارش را اینجا بخوانید.

فروش حداقل ۱۰ ملک مازاد آموزش و پرورش در تهران

املاکی در آموزش و پرورش وجود دارد که مازاد هستند و در قانون پیش بینی شده است که این وزارتخانه در راستای مولدسازی این املاک را به فروش رسانده و منابع حاصله را صرف ساخت فضای آموزشی جدید کند.

در همین راستا علیرضا کریمیان  مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به روند فروش املاک مازاد آموزش و پرورش و اختصاص منابع حاصله برای ساخت پروژه‌های آموزشی جدید در پایتخت اظهار کرد: حداقل بالغ بر ۱۰ مورد از املاک مازادمان را در تهران برای فروش اعلام کرده‌ایم.

جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.

طرحی برای رایگان شدن «خدمات ضروریِ بستری»

وزارت بهداشت برنامه‌ای دارد تا در قالب نظام ارجاع فرانشیز ۱۰ درصد را در حوزه بستری و برای خدمات ضروری صفر کند.

دکتر سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت ضمن اعلام این خبر گفته است: از نظر هزینه‌ها، ‌درست است که ممکن است فشارهای اقتصادی بر دوش مردم باشد، اما اگر به صورت مقایسه‌ای نگاه کنیم، در کشور ما هزینه‌های درمان خیلی زیاد نیست و با وجود اینکه کیفیت خدماتی که ارائه می‌دهیم، بالاست، اما هزینه‌های خیلی زیادی ندارد؛ به ویژه در مراکز دولتی. هرچند که برنامه‌هایی داریم که در قالب نظام ارجاع فرانشیز ۱۰ درصد را هم در حوزه بستری و برای خدمات ضروری صفر کنیم تا در مراکز دولتی خدمات ضروری رایگان شود و کشی به دلیل نداشتن پول، ‌دریافت خدمت را از دست ندهد.

جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.

سرگذشت نهادی که ۲۲ روز پس از انقلاب ایجاد شد

به فاصله ۲۲ روز پس از پیروزی انقلاب با فرمان تاریخی امام خمینی(ره) کمیته‌امداد در راستای ساماندهی و رسیدگی به وضعیت معیشت امور محرومان و نیازمندان تشکیل شد و بر این اساس شناسایی و اولویت‌بندی نیازمندان، رسیدگی به نیازهای اولیه و تامین احتیاجات ضروری خانواده‌های محروم، از جمله برنامه‌ سال‌های نخست تاسیس این نهاد بود، اکنون در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی آمارها حکایت از این دارد که با اجرای بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار طرح اشتغال از ابتدای تأسیس این نهاد تاکنون، حدود یک میلیون نفر خودکفا شده‌اند.

ادامه گزارش را اینجا بخوانید.

برخی اخبار پربازدید امروز سرویس اجتماعی ایسنا:

کلاهبرداری ۵۰ میلیارد ریالی از ۱۴۰۰ نفر با یک نرم‌افزار

ترافیک صبحگاهی تهران در کدام معابر و بزرگراه‌ها شکل گرفت؟ / آمادگی برای ترافیک عصرگاهی

چقدر به زلزله‌زدگان خوی کمک شده است؟

پویش جدید وزارت بهداشت برای غربالگری و درمان رایگان «سل» + جزئیات

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
×

سلام هم اکنون پشتیبان آموزشگاه در واتس اپ آنلاین می باشد.

سوالات و پیگیری های خود را هم اکنون با انتخاب پشتیبان شروع کنید...

× گفتگو آنلاین با پشیبان