تطابق بیش از ۱۴۰۰ محصول نانویی با استانداردهای ملی و بین‌المللی


تا پایان فروردین ماه سال جاری تعداد ۱۵۳۹ محصول مبتنی بر فناوری نانو تولید شده است که از این تعداد ۱۴۲۳ محصول دارای گواهینامه نانو مقیاس شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، شرکت‌های فناور ایرانی در ابتدای آغاز توسعه فناوری نانو در سال ۸۷ تعداد ۱۱ محصول مبتنی بر فناوری نانو را به تولید رساندند. این عدد در سال ۸۸ به ۲۳ محصول و در سال ۸۹ به ۵۲ محصول رسید.

این عدد تاکنون روند افزایشی داشته است به گونه‌ای که در کل محصولات تولید شده فناورانه مبتنی بر نانو در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۴۲۸ رسید و از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون ۱۵۳۹ محصول از این شرکت‌ها به تولید رسیده است.

تطابق بیش از ۱۴۰۰ محصول نانویی با استانداردهای ملی و بین‌المللی

از سوی دیگر ستاد نانو در راستای نظارت بر حفظ کیفیت محصولات نانو، براساس شاخص‌هایی اقدام به صدور گواهینامه نانو مقیاس کرده است.

تنها مرجع رسمی برای معرفی محصولات فناوری نانو ایران که دارای گواهینامه نانومقیاس از ستاد نانو هستند، پایگاه اطلاع رسانی محصولات فناوری نانو ایران است. این پایگاه برای معرفی محصولات دارای گواهینامه نانومقیاس راه اندازی شده و هر محصول در شش بخش “معرفی، کاربرد”، “خصوصیات”، “کاربرد فناوری نانو در محصول”، “دستورالعمل استفاده و نگهداری”، “ایمنی” و “بسته‌بندی” عرضه شده است.

به محصولاتی که در حوزه فناوری نانو قرار می‌گیرند، گواهینامه نانومقیاس اعطا می‌شود. این گواهینامه اعتبار یک ساله دارد و قابل تمدید است. همچنین در طول مدت اعتبار جهت اطمینان از ثبات مقیاس و خواص محصول تولیدی، از سوی این ستاد بازرسی‌های دوره‌ای از شرکت انجام می‌شود.

بر اساس آمارهای این پایگاه تعداد تجهیزات و محصولاتی دارای گواهی نانومقیاس تا پایان فروردین ۱۴۰۲ به رقم ۱۴۳۲ رسیده است. تعداد شرکت‌هایی که موفق به دریافت گواهی نانومقیاس شده‌اند، به ۳۴۶ شرکت است.

بر اساس آخرین به‌روزرسانی انجام شده در پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانو ایران، حوزه “حمل و نقل” با ۲۲ درصد بیشترین سهم را در میان حوزه‌های صنعتی دارای گواهی نانومقیاس دارد. پس از آن، “مواد اولیه” با ۲۰ درصد، تجهیزات” با ۱۷ درصد، “عمران و ساختمان” با ۹ درصد، “خدمات و ملزومات صنعتی” با ۸ درصد، “دارو بهداشت و سلامت” با ۷ درصد و “انرژی، نفت و صنایع وابسته با 5 درصد قرار دارند.

گواهینامه نانومقیاس به محصولاتی اعطا می‌شود که تولیدکننده آن علاوه بر رعایت الزامات فنی، سایر الزامات تولیدی و تجاری مندرج در آئین‌نامه‌های مؤسسه(از جمله پروانه ساخت و یا بهره‌برداری، واحد کنترل کیفیت فعال، حضور کارشناس نانو در شرکت و غیره) را رعایت کرده و قرارداد اعطای گواهینامه نانومقیاس را امضا می‌کند.

مواد و محصولاتی در حوزه فناوری نانو قرار می‌گیرند و به آن‌ها تأییدیه نانومقیاس اعطا می‌شود که مطابق با استاندارد ملی ۱۲۰۹۸ و استانداردهای بین‌المللی(ISO/TS) ۲۷۶۸۷ در فرایند بازرسی موارد زیر را دارا باشند:
مقیاس بین ۱ تا ۱۰۰ نانومتر
مهندسی بودن فرآیند تولید
بهبود خواص نسبت به محصول مشابه(نمونه شاهد بدون استفاده از فناوری نانو)

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
×

سلام هم اکنون پشتیبان آموزشگاه در واتس اپ آنلاین می باشد.

سوالات و پیگیری های خود را هم اکنون با انتخاب پشتیبان شروع کنید...

× گفتگو آنلاین با پشیبان