تبلیغ باید به یک عرصه تمدن‌ساز، جهانی و کاملاً راهبردی تبدیل شود

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله علیرضا اعرافی، بعداز ظهر چهارشنبه در نشست «کمیسیون علمی تبلیغ در سده اخیر حوزه علمیه قم» که در حاشیه همایش بین‌المللی یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزه علمیه قم، در سالن همایش‌های مدرسه علمیه امام کاظم (ع) برگزار شد، با تشریح سیر تطور حوزه علمیه قم، اظهار کرد: حوزه قم پیش از ورود به قرن چهاردهم هجری، شش مرحله تاریخی را پشت سر گذاشته و پس از آن نیز وارد شش مرحله جدید شده است.

وی افزود: برگزاری این همایش بین‌المللی در یکصدمین سال بازتأسیس حوزه، آغازی برای ورود به هفتمین مرحله از حیات حوزه علمیه قم است؛ مرحله‌ای که با پیام راهبردی مقام معظم رهبری همراه شده و به‌عنوان نقشه راه آینده حوزه‌های علمیه کشور تلقی می‌شود.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به مأموریت‌های کلانی که در پیام رهبر انقلاب به این همایش مورد تأکید قرار گرفت، تصریح کرد: در این پیام، پنج رسالت اصلی برای حوزه‌های علمیه تبیین شده است که هر یک از آن‌ها حامل بیش از ۵۰ نکته کلیدی و راهبردی است.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه تبلیغ یکی از مهم‌ترین محورهای این پنج‌گانه به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: تحقق تبلیغ مؤثر بدون شناخت عمیق از فضای فکری، فرهنگی و ذهنی جامعه معاصر، به‌ویژه نسل جوان، ممکن نیست و تا زمانی که ما نتوانیم ذهن و زبان جوان امروز را بشناسیم، نمی‌توانیم پاسخ متناسب و نافذی به نیازهای فکری و اعتقادی او ارائه دهیم.

وی با تأکید بر اهمیت محتوای دقیق، متقن و قابل استناد در حوزه تبلیغ دینی، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در پیام خود بر مجموعه‌ای از الزامات و مهارت‌های نوین در حوزه تبلیغ تأکید داشتند؛ از جمله مهارت‌های رسانه‌ای و ارتباطی، استفاده از فناوری‌های روز، طراحی بسته‌های تبلیغی جذاب، داشتن موضع ایجابی، رویکرد فعال و تهاجمی در برابر هجمه‌های فکری، نقد منصفانه و عالمانه تمدن غرب، رصد تحولات فرهنگی و اجتماعی، مجاهدت مستمر در عرصه فرهنگ و نیز تهذیب نفس مبلغان.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: در اندیشه رهبر معظم انقلاب، تبلیغ دینی تنها یک فعالیت سنتی و محدود به منبر یا سخنرانی نیست، بلکه باید به یک عرصه تمدن‌ساز، جهانی و کاملاً راهبردی تبدیل شود؛ از این رو، مبلغ دینی باید توانایی دیدن جهان امروز و فهم دقیق تحولات آن را داشته باشد.

وی در پایان با تأکید بر ضرورت شکل‌گیری عزم و اراده جمعی در مسیر تحقق این اهداف، گفت: همه اقشار حوزه باید خود را مخاطب این پیام بدانند و تحقق این مأموریت بزرگ بدون تعهد، همدلی و انسجام امکان‌پذیر نخواهد بود و امروز بیش از هر زمان دیگری، باید حس تبلیغ و تبیین در همه بدنه حوزه جریان یابد.

منبع:خبرگزاری مهر

[best_selling_products per_page="6" columns="3" orderby="date" order="ASC"]

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا