فیاضی از آموزش و پرورش رفتنی شد؟



به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، بی اغراق نیست اگر بگوییم یکی از ضعیف‌ترین معاونت‌ها در در چند سال اخیر مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش بوده است.

دی ماه ۱۴۰۰ بود که یوسف نوری وزیر سابق آموزش و پرورش همزمان با تغییر در مسئولان و معاونان این وزارتخانه؛ طی حکمی مهدی فیاضی را به ریاست مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور منصوب کرد. این مرکز سه وظیفه اصلی دارد که شامل؛ اداره مدارس ایرانی خارج از کشور، مدارس تطبیقی و بین‌المللی اتباع، غیردولتی بین‌الملل و سفارتخانه‌ها در داخل ایران و دیپلماسی آموزشی را بر عهده دارد.

در همان زمان پانزده سال سابقه معلمی، معاونت و مدیریت در ۱۰ مدرسه شهر تهران و مشاور علمی و فرهنگی معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش در سال ۸۹و ۹۰ از جمله سوابق فیاضی اعلام شد.‌

با این حال تجربه دو ساله فیاضی در مرکز امور بین‌الملل نشان می‌دهد او نه تنها در تحقق اهداف مرکز امور بین‌الملل ناموفق بوده که حتی از مشکلات دانش آموزان در مدارس خارج از کشور هم بی خبر بوده است.

دبیرستان‌ها و مدارس خارجی با برگزاری آزمون دانش آموزان ایرانی را جذب می‌کردند و شهریه‌های چند میلیاردی از آنان دریافت می‌کردند و مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور تنها پس از افشای این اخبار از خبرگزاری‌های خارجی به صدور بیانیه اکتفا کرده و خانواده‌ها را از احتمال کلاه برداری با خبر می‌کرد.

بسیاری از مؤسسات آموزشی در خارج از کشور مجوزی را برای یک مقطع تحصیلی گرفتند اما خارج از آن مقطع هم ثبت نام انجام دادند اما فیاضی تنها به این مراکز هشدار داد تا مراکز متخلف این کارها را متوقف کنند. هیچ گاه در این زمینه فیاضی پاسخگوی خبرگزاری مهر نبود.

همچنین مرکز امور بین‌الملل هیچ ساماندهی مشخصی در خصوص آموزش دانش آموزان اتباع نداشته است و نه تنها در حال حاضر عدد دقیقی از کودکان اتباع بازمانده از تحصیل در کشور در دست نیست که حتی معلوم نیست مرکز امور بین الملل چه سیاستی در قبال آموزش این مهاجران کوچک به ایران داشته و دارد.

تسهیلگری در ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع موضوع دیگری بود که در این دو سال همچنان در حد شعار باقی ماند و بسیاری از دانش آموزان اتباع موفق به ثبت نام در مدارس نشدند. متأسفانه بیشتر مدارس از ثبت نام کودک افغانستانی سرباز می‌زدند و در برخی مناطق اصلاً جایی برای ثبت نام این کودکان وجود نداشت.

از سوی دیگر مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور قرار بود از دانش جویان و ایرانیان مهاجر در کشورها برای تدریس در مدارس خارج از کشور استفاده کند و معلمی از ایران برای جایگزینی معلمان بازنشسته به خارج اعزام نشود. این اقدام در صرفه جویی هزینه‌های وزارت آموزش و پرورش نقش مهمی داشت با این حال تاکنون مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور آماری در این خصوص منتشر کرده است.

حال یک منبع آگاه به خبرنگار مهر خبر داده است که در ساعات آینده مهدی فیاضی جای خود را به یکی از معاونان خود خواهد سپرد و مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور به صورت موقت با سرپرست اداره خواهد شد.

معلوم نیست آیا عملکرد ناموفق فیاضی به برکناری وی منجر شده یا موضوع دیگری او را از مجموعه نظام آموزشی پیاده کرده است.

با این وجود حل مشکلات و کاستی‌های متعدد مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور نیازمند انتخاب هر چه زودتر یک مدیر توانمند، موفق و دلسوز برای جبران عقب‌ماندگی های گذشته است.


منبع:خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
×

سلام هم اکنون پشتیبان آموزشگاه در واتس اپ آنلاین می باشد.

سوالات و پیگیری های خود را هم اکنون با انتخاب پشتیبان شروع کنید...

× گفتگو آنلاین با پشیبان