تبیین امری بدیهی گاهی به ماموریت‌ وزیر آموزش و پرورش تبدیل می‌شود



به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، رضامراد صحرایی در دومین رویداد مدارس آینده با بیان اینکه اساسا یکی از ویژگیهای آموزش و پرورش آینده‌نمایی است، گفت: آموزش و پرورش آینده است. آیینه‌ای که هم گذشته و آینده ما را نمایش می‌دهد. ما هر تصویری که درباره آینده خود بخواهیم ببینیم بدون نیاز به هیچ تحقیق و پژوهش پیچیده‌ای، کافی است که در آیینه آموزش و پرورش و مدرسه‌ها نگاهی بیندازیم، کما اینکه امروز هم نگاهی به خروجی آموزش و پرورش گواهی از عملکرد گذشته در تمام ساحت‌هاست.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه میزان اهتمام تمام ارکان هویت کشور به مدرسه، نسبت مستقیمی با میزان اعتقاد آنها به آینده دارد افزود: هرچقدر که به مدرسه‌ها توجه کنیم به آینده ایران توجه کرده‌ایم. کلید واژه «مدرسه قوی ایران قوی» دلیلش این است که بر این باور پایبندیم که قوی شدن از مسیر مدرسه‌ها می‌گذرد.

وی ادامه داد: مدرسه جایی است که اگر قوی شود، کشور قوی می‌شود. اقتدار ما در گروی میزان اهتمام ما به مدرسه‌هاست. البته نسبت مقوله اقتدار به آینده در بستر مدرسه، محک و معیاری برای سنجش عملکرد همه ماست.

صحرایی با اشاره به اینکه مفهوم آینده در نظام تعلیم و تربیت باتوجه به مقتضیات بیرونی بسیار قابل توجه است تصریح کرد: رشد فزاینده، سریع و پیچیده و در مواردی نامشخص ما را دائما باید در میز آینده پژوهی قرار دهد؛ تصمیماتی که بر حساسیت فوق‌العاده به عنصر محیط و پاسخگویی سریع نسبت به محیط بیرونی و اقتضائاتی که تغییر انگیزه آموزشی ما را ایجاد می‌کند، مبتنی است.

وی با اشاره به مدارس آینده، در ادامه به جنبه معرفتی و شناختی نیز اشاره کرد و گفت: مدرسه آینده جایی است که باید قوه تخیل دانش آموزان تقویت شود و یادگیری مشارکتی و تبدیل شدن دانش‌آموزان به شهروندان مسئول و متعهد و پاسخگو رقم بخورد. جنبه دیگر زیرساختی و زیست محیطی است که به کالبد محیط مدرسه مربوط می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به جنبه عملکردی و نظام یادگیری مبتنی بر آینده افزود: امروز مدرسه به جای آنکه دالان دانشگاه باشد باید دالان زندگی باشد. مدرسه جایی است که ۱۲ سال از باکیفیت ترین سالهای عمر هر انسانی در آنجا می‌گذرد. چقدر این ۱۲ سال تضمین کننده ۱۲ سال‌های پسین خواهد بود؟.

وی با اشاره به جنبه فرهنگی و اجتماعی گفت: مدرسه نقطه تولید قدرت ملی و تقویت کننده سرمایه اجتماعی و امیدستان هر کشوری است.

صحرایی بیان کرد: جهت‌گیری‌ها و راهبردهای ایجاد توسعه مدرسه آینده در ایران و دلایل متعدد آن از دیگر مباحثی است که در چنین نمایشگاهی باید به آن پرداخته شود. نقش معلم  به عنوان نخ تسبیح نظام تعلیم و تربیت و راهبردی تمرین عنصری که آینده سازی می‌کند بسیار مورد توجه است. ما در مدارس آینده چه نقشی برای معلم در نظر گرفته‌ایم؟.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در ضرورت ایجاد مدارس آینده توجه به چند محور ضروری است، به توسعه و پذیرش فناوری اشاره کرد و خاطرنشان کرد: نقطه آغاز تحول، تحول شناختی است. پذیرش فناوری با پذیرش آینده پیشرو، نسبت مستقیم دارد.

صحرایی تاکتیک‌های نهادی را جنبه ضروری سوم برای ساخت مدارس آینده عنوان کرد و ادامه داد: تفکر آینده نگرانه از ضرورتهای شکل‌گیری مدارس آینده است. راهبردهایی که برای این منظور می‌توان در پیش گرفت، توسعه گفتمان خلاقیت با محوریت و خروجی یادگیری خلاق است. امروز برای ترویج گفتمان خلاقیت باید بسیاری از هنجارهای سنتی را شکست. گفتمان خلاقیت در آموزش، ارزشیابی و جذب معلمان و ساخت مدرسه ها و اصلاح ساختار و کالبد آنها و بازطراحی‌های درون کلاس یک ضرورت است. هنوز صندلی‌هایمان به زمین چسبیده‌اند و پشت هم چیده می‌شوند. خلاقیت در صندلی‌های متحرک و کلاسهایی که دانش آموزان روبروی هم می‌نشینند، است. هنوز معلم در پایین کلاس صندلی دارد؛ در چنین رابطه‌ای خلاقیت شکل نمی‌گیرد.

وزیر آموزش و پرورش از دیگر راهبردها را «احیای رسالت مدرسه با تلفیق واقعی و به دور از شعار رسالت پرورشی، توام با آموزش و عبور از کلیشه‌ها در این امر مهم» دانست و افزود: یکی از کلیشه‌ها این است که فکر کنیم دو کتاب دیگر اضافه کنیم رویکرد مدرسه پرورشی می‌شود.‌ یکی دیگر از کلیشه‌ها این است که با گردهمایی‌ها رویکرد پرورشی را به مدرسه بیاوریم. اگرچه هرکدام از اینها می‌تواند اثربخش باشد اما همه اینها ابزارهایی ساده و محدود است.

وی با تاکید بر اینکه پرورش باید روح نظام آموزشی باشد، گفت: تمام معلمان مربی پرورشی هستند. تمام مباحث باید حول پرورش باشد.

صحرایی افزود: اگر چنین کارهایی انجام دهیم آینده پیش‌روی ما مدارسی دارد که زمینه ساز اجرای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است. روح بیانیه گام دوم عبارت از «امید به عنوان پیشرانه آینده سازی» است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به توجه به اصول و قواعد سند تحول بنیادین گفت: سند مانند هر نگاشته دیگری روح و جسمی دارد. ما بر جسم سند متمرکز شده ایم، اما روح این سند بازطراحی نظام تعلیم و تربیت کشور است.

وی با اشاره به موضوع هویت بخشی و با بیان اینکه معماری فرهیخته اسلامی و ایرانی باید در مدارس اجرا شود، افزود: مدرسه محلی است که هویت و آینده دانش آموزان را شکل می‌دهد.

صحرایی همچنین به قرارگیری مدرسه در کانون توجه تمام مدیران کشور اشاره کرد و گفت: مادامی که نتوانیم جا بیاندازیم که مدیر مدرسه راهبردی‌ترین مدیر نظام است، نه مدیرکل و نه حتی وزیر، آینده‌ای نخواهیم ساخت. چقدر به اعتلای مدیریت مدرسه توجه کرده‌ایم؟.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه کانون فعال و اعتمادبخش در عرصه اجتماع است، به خودانگیختگی و شوق یادگیری اشاره و تصریح کرد: امروز آموزش معلمان یکی از مهمترین نیازهای کشور و یک غفلت دو دهه‌ای است. امر تعلیم و تربیت جزو امور پیچیده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در فضای عمومی کشور ما گاهی شنیده می‌شود که هرکسی می‌تواند معلم شود، افزود: یعنی تبیین یک امر صد در صد بدیهی گاهی به ماموریت‌های وزیر آموزش و پرورش تبدیل می‌شود. امر تربیت امری پیچیده، تخصصی، مبتنی بر آینده و… است و مدرسه باید بتواند معلمانش را در چنین جایگاهی قرار دهد.

صحرایی با اشاره به مولفه‌های کلیدی در فناوری گفت: در مدرسه ها باید به روی هوش مصنوعی، سکوها و برنامه های کاربردی هوشمند و هدفمند و رویکردهای نوین آموزشی به صورت هدفمند گشوده شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
×

سلام هم اکنون پشتیبان آموزشگاه در واتس اپ آنلاین می باشد.

سوالات و پیگیری های خود را هم اکنون با انتخاب پشتیبان شروع کنید...

× گفتگو آنلاین با پشیبان